Telefonske prevare postajajo vse pogostejše, zlasti s pomočjo t. i. »spoofanih« številk, pri katerih prevaranti ponaredijo telefonsko številko, da prikrijejo svojo pravo identiteto.
Takšne številke se na zaslonu klicanega uporabnika prikažejo kot zaupanja vredne številke, pogosto iz lokalnega območja ali celo iz državnih in finančnih institucij.
Pri »spoofanju« gre za manipulacijo prikaza telefonske številke, ki se prikaže prejemniku klica. Ta tehnika omogoča prevarantom, da prikrijejo svojo pravo identiteto in se predstavijo kot nekdo drug, pogosto z namenom zavajanja. Prevaranti najpogosteje uporabljajo storitve VoIP (Voice over Internet Protocol), kot so Skype, Google Voice in podobne aplikacije, ki omogočajo preprosto spreminjanje prikazanega ID klicatelja.
S to tehnologijo nam lahko prevaranti prikažejo navidezno zaupanja vredno številko. Tako se lahko na primer na vašem zaslonu prikaže številka lokalne banke, policijske postaje ali celo številka vašega prijatelja. Ta trik poveča verjetnost, da bodo ljudje dvignili telefon in se odzvali na klic, s tem pa želijo prevaranti ustvariti občutek nujnosti ali zaupnosti in vas s tem prepričati, da razkrijete svoje osebne ali finančne podatke, v resnici pa klic izkoristijo za prevare, krajo identitete ali izsiljevanje.
Pomembno je omeniti, da je spoofing problem, ki ni omejen le na Slovenijo, temveč se pojavlja po vsem svetu, kot poudarja Metod Platiše, strokovnjak za kibernetsko varnost v Telekomu Slovenije.
Kriminalci se neprestano prilagajajo in izumljajo nove tehnike, da bi prevarali ljudi. Kot uporabniki moramo biti vedno previdni in se zavedati potencialnih tveganj, povezanih s telefonskimi klici, še posebej, če se vam zdi klic nenavaden ali nepričakovan.
»Tovrstni klici so na prvi pogled videti predvsem nadležni, vendar lahko povzročijo različne oblike oškodovanj, pri katerih se lahko izgubi tudi zelo veliko denarja.« Metod Platiše
Prevaranti se pogosto predstavljajo kot bančni uslužbenci in vas lahko pokličejo z neznane telefonske številke, da bi preverili »sumljive aktivnosti« na vašem računu. V teh situacijah zahtevajo, da jim posredujete osebne bančne podatke, na primer številke kreditnih kartic, PIN-kode ali informacije o bančnih računih. Ta vrsta prevare se lahko zgodi tudi z obljubo o nagradah ali ugodnostih, ko vas prevarant prepriča, da morate najprej potrditi svoje podatke, da jih lahko prejmete. V nekaterih primerih lahko celo poskušajo izvesti finančne transakcije v vašem imenu, kar lahko povzroči resne finančne izgube.
Klicatelji pogosto poskušajo pridobiti občutljive informacije, kot so rojstni podatki, davčne številke ali naslovi stalnega bivališča. Namen te prevare je kraja identitete žrtve, kar jim omogoča, da se lažno predstavljajo in pridobijo dostop do različnih storitev, kreditnih kartic ali bančnih računov. Z uporabo takih informacij lahko klicatelji odprejo nove račune, prijavijo kredite ali izvedejo druge nezakonite dejavnosti, ki lahko resno škodijo žrtvi.
V nekaterih primerih vas prevaranti morda pokličejo z namenom, da vas prepričajo, da naložite škodljivo programsko opremo, ki lahko ogrozi varnost vaših naprav. Pogosto se pretvarjajo, da so tehnična podpora znanih podjetij, kot je Microsoft, in trdijo, da je vaš računalnik okužen. S pomočjo manipulativnih tehnik vam lahko ponudijo "rešitve", ki vključujejo prenos zlonamerne programske opreme, ki jim omogoči dostop do vaših podatkov, ali pa vas prepričajo, da jim omogočite oddaljen dostop do svojega računalnika. To lahko vodi v krajo osebnih podatkov, finančnih informacij ali izsiljevanje.
Klicatelji za manipulacijo z žrtvami pogosto izkoriščajo strah in čustva. Morda vas bodo poklicali in se predstavili kot predstavniki policije ali pravosodnih organov ter vas prestrašili z novico, da ste vpleteni v kazensko dejanje. Z grožnjami, da boste aretirani ali da boste imeli resne posledice, vas lahko prisilijo, da takoj plačate kazen ali posredujete osebne podatke, da bi se izognili težavam. Taki klici pogosto izkoriščajo ranljivosti ljudi, ki se bojijo posledic, in jih prepričajo, da hitro ukrepajo brez razmisleka.
Zaradi vseh omenjenih nevarnosti, je treba svoje naprave čim učinkoviteje zaščititi. S storitvijo Telekoma Slovenije Varen splet, ki je na voljo že od 0,99 € na mesec, lahko zagotovite celovito zaščito domačega omrežja in mobilnih naprav. Storitev omogoča blokiranje neprimernih vsebin, zaščito pred nevarnimi spletnimi stranmi ter preprečuje dostop do ponarejenih trgovin in lažnih bank. Uporabite časovne omejitve za internet ter ustvarite varno in zaščiteno spletno okolje za svojo družino.
Bodite previdni, če vas pokliče neznana telefonska številka, saj lahko nepričakovani klicatelji skrivajo zle namene. Zavedajte se tudi, da lahko kibernetske grožnje povzročijo dolgoročne posledice, zato je previdnost vedno na mestu. Zavedanje o tveganjih, uporaba tehnologije in redno izobraževanje o varnostnih praksah so koraki k zaščiti pred prevarami. Ostati informiran in previden je najboljša obramba proti kibernetskim napadom in prevaram, ki se skrivajo za telefonskimi klici.