Vsebina košarice

Vaša košarica je prazna.

Kdaj se je priporočljivo izogibati zaslonom

Tehnologija je postala sestavni del našega vsakdana. Čeprav se tehnologiji in zaslonom ni vedno mogoče popolnoma izogniti, so določeni trenutki, ko je še posebej pomembno omejiti njihovo uporabo.

Tako otroci kot odrasli vse več časa preživimo ob uporabi zaslonov  za delo, šolo, druženje in zabavo. Zasloni ponujajo različne možnosti izobraževanja in zabave. A pomembno je, da starši otroke že od malih nog navajamo na pravilno rabo tehnologije. Prekomerna izpostavljenost zaslonom ima lahko škodljive posledice za zdravje, čustva in razvoj možganov pri otrocih. Zato je pomembno, da že na začetku otroku omejimo čas pred zasloni in ga vzgajamo k zmerni in odgovorni uporabi naprav.

Kdaj se je priporočljivo izogibati zaslonom čez dan

Med obroki: Igranje s telefonom ali spremljanje televizije med kosilom ali večerjo ni samo motilec družinskega druženja, ampak lahko tudi ovira prehranjevalne navade.

Zjutraj: Če želimo, da se otroci zbujajo mirneje, je smiselno, da se ne zbujajo s pomočjo zaslonov in da pretirano ne spremljajo zaslonov že takoj zjutraj. Tudi poučne risanke so bolj primerne po zajtrku kot pred njim.

Pred telesnimi dejavnostmi: Otroci se bodo lažje osredotočili na gibe, izboljšali koordinacijske sposobnosti in se v celoti vključili v aktivnost, če tik pred tem ne bodo pretirano zrli v zaslone.

Med branjem, domačo nalogo ali učenjem: Ko z otrokom gledamo slikanico ali beremo pravljico, ugasnemo zaslone ali telefone pospravimo v drug prostor. Z otrokom bomo tako lahko uživali v zgodbici, ne da bi nas zmotilo zvonjenje. S tem otroka tudi navajamo, da ko bodo večji, in bodo šli v šolo, da bodo imeli čas, namenjen učenju in domačim nalogam, ki ne vključuje zaslonov. S tem otroku zagotovimo, da se lažje učijo pozornosti in fokusiranega dela. Spremljanje različnih interaktivnih vsebin na zaslonih lahko preusmeri njihovo pozornost in poslabša njihovo koncentracijo.

Posledice izpostavljenosti zaslonom pred spanjem in med njim

Starši bomo veliko naredili, če bomo otroke navadili, da mobilnih telefonov, tablic in računalnikov ponoči nimajo v spalnici. Določimo družinski prostor izven spalnic, v katerem se naprave polnijo čez noč. Predvsem pri starejših otrocih se lahko hitro zgodi, da sporočila in osvetljevanje zaslona zmotijo njihov spanec, zanimiva vsebina pa jih tako pritegne, da preprosto pozabijo na nujno potrebno spanje.

Izpostavljenost zaslonom, zlasti tistim, ki oddajajo modro svetlobo, lahko zmoti naravni cikel spanja in budnosti, znan tudi kot cirkadialni ritem. Gre za naravni notranji proces, ki uravnava stanje spanja in budnosti. Modra svetloba, ki jo oddajajo elektronske naprave, zavira proizvodnjo melatonina, hormona, ki pomaga uravnavati spanje. To lahko povzroči težave pri uspavanju, krajše trajanje spanja in slabšo kakovost spanja. Poleg tega lahko ukvarjanje s stimulativnimi vsebinami na zaslonih (družbeni mediji, elektronska sporočila ali intenzivne videoigre) poveča čustveno vznemirjenost in otežuje sprostitev pred spanjem. Zaradi tega potrebujejo celo odrasli več časa, da zaspijo, ponoči pa se večkrat zbudijo.

Strokovnjaki priporočajo, da vsi, straši in otroci, nehamo uporabljati zaslone vsaj 30 minut pred spanjem. To je približno tudi čas, ki ga otrok porabi, da se po večerni risanki pripravi za spanje.

Nasveti za zdrav odhod v posteljo

1. Rutina: Da pri otroku spodbudimo zdrave vzorce spanja, je pomembno, da se drži rutine. Vsaj 30 minut pred spanjem ugasnemo vse zaslone. Tako se bo otrok umiril in pripravil na spanje, izboljšala pa se bo tudi kakovost njegovega spanca. To vodi tudi k večji budnosti, boljšemu razpoloženju in kognitivnim funkcijam čez dan.

2. Umirjanje: Gledanje vsebin na televiziji ali tablici tik pred spanjem lahko zamenjamo z dejavnostmi, ki pomagajo pri sproščanju, kot npr. branje pravljic ali pa le pomirjujoč pogovor. To lahko otrokom vseh starosti pomaga, da se sprostijo in preidejo v mirnejši spanec.

3. Doslednost: Postavimo jasne smernice za uporabo zaslonov in otrokom razložimo, zakaj je to zanje dobro. Določimo čas, ki ga otroci lahko preživijo pred zaslonom. Naprave uporabljamo skupaj z otroki, če je to le možno. Tako tehnologija postane učno in zabavno orodje ter lahko pozitivno vpliva na odnos med starši in otroci.

4. Dober zgled: Otroci bodo bolj upoštevali časovni okvir za uporabo zaslonov, če bodo videli, da imamo tudi starši zdrave navade. Bodimo dober zgled.

Ko je čas, da otrok uživa pred zaslonom, ne smemo pozabiti, da je ključnega pomena izbor vsebine. Najboljša je vsebina, ki je kakovostna, zabavna in izobraževalna. Kakovostno preživet čas pred zaslonom lahko pozitivno vpliva na otrokovo počutje, motiviranost za delo in igro ter lahko krepi vez med otrokom in staršem.