Lahko bi rekli, da je
ključ do vaših zasebnih podatkov vaš e-naslov. Samo pomislite, koliko uporabniških imen za dostop do spletnih storitev in naprav imate povezanih z e-naslovom in kam vse lahko vstopite z njegovo pomočjo.
Družbena omrežja, spletne trgovine, uporabniška imena na novičarskih portalih, spletne tržnice ... Na spletu praktično ni storitve, ki od vas ne bi zahtevala vnosa e-naslova, kar pomeni, da lahko
nepridipravi z dostopom do vašega e-nabiralnika
dostopajo do vseh storitev, povezanih s tem e-naslovom.
Kako si torej odpreti in
zavarovati e-naslov, da bi do njega dostopali razmeroma preprosto, in ob tem poskrbeti, da bo dostop do vaših sporočil in nabiralnika na voljo samo
vam, medtem ko bodo drugi ostali pred varno zaklenjenimi e-vrati?
Poštni strežnik: Prostor za pošto
Najprej premislite, komu bi zaupali gostovanje e-pošte.
Zavedati se je treba, da
spletne storitve za e-pošto (Gmail, Hotmail in ostale) v zameno za brezplačno gostovanje e-naslova le-tega uporabljajo kot vir oglasnih sporočil. Uporabo torej "plačujete" s posredovanjem svojih podatkov in vsebin, ki jih nato ponudnik storitve uporablja za ciljano oglaševanje.
Obstaja tudi možnost odprtja e-naslova pri
ponudniku dostopa do interneta. V Sloveniji tako večina ponudnikov dostopa do interneta ponuja tudi možnost gostovanja e-pošte. Če ste uporabnik oz. naročnik fiksnega interneta pri Telekomu Slovenije, imate na voljo storitev
Spletna pošta.
Tretja možnost je gostovanje
lastnega poštnega strežnika, kar od uporabnika zahteva kar nekaj tehničnega znanja, pa tudi strojne opreme, ki jo mora znati povezati v splet in na njej vzpostaviti delujoče programsko okolje za pošiljanje in prejemanje e-pošte.
Večina uporabnikov se odloča za prvo možnost, saj veliki ponudniki e-poštnih storitev poleg gostovanja omogočajo še brezplačno odstranjevanje zlonamerne kode, napredne filtre za nezaželeno (spam) pošto in povezovanje e-poštnega predala s pametnim telefonom prek aplikacij, s katerimi lahko e-pošto pregledujete tudi na poti.
Zlonamerna poštna sporočila
Ko vzpostavite in ustrezno zavarujete svoj e-poštni nabiralnik, se morate posvetiti sporočilom, ki prihajajo vanj. Poleg komunikacije z vam znanimi osebami boste v svoj e-poštni nabiralnik slej ko prej začeli dobivati tudi več oblik nezaželene pošte, ki vam lahko povzročijo raznoliko škodo, od virusnih okužb računalnika do kraje podatkov in ugrabitve uporabniških računov.
Ste že slišali za ribarjenje? No, tokrat nikakor ni povezano z lovom rib. Preverite nekaj nasvetov, ki vas lahko obvarujejo pred spletnimi nevarnostmi
Preverite
Nepridipravi lahko do vašega e-naslova pridejo na več različnih načinov.
- Najenostavnejši način je
pregledovanje vseh spletnih strani in
iskanje spletnih naslovov, ki jih objavite sami. Največkrat gre za spletne forume, poslovna spletišča z imeniki zaposlenih in druga mesta na spletu, ki vsebujejo e-naslove.
- Drug način je preprosto
ugibanje in kombiniranje imen, priimkov, uporabniških imen ter naslovov strežnikov. Logično je, da so najbolj na udaru prej omenjene spletne rešitve za dostop do e-pošte, ki imajo ogromno uporabnikov.
- Tretji način so piramidne spletne
nagradne igre, kjer vaš naslov objavijo prijatelji in ga tako vključijo v baze za pošiljanje nezaželene pošte brez vašega vedenja.
- In nenazadnje, vaš e-naslov lahko pošiljateljem nezaželene pošte
preproda lastnik spletne storitve, v katero se prijavite.
Hitro lahko ugotovite, da se prejemu zlonamerne pošte ne boste mogli izogniti, obstaja pa več načinov, kako lahko po prejemu z njo ravnate na odgovoren način in tako preprečite širjenje takih sporočil ter onemogočite njihovo zlonamerno delovanje v e-poštnem nabiralniku.
Svoj internetni promet lahko v omrežju Telekoma Slovenije enostavno
zaščitite in
upravljate z rešitvijo
Varen splet.
Preverite ponudbo
Taktike obrambe pred zlonamerno e-pošto
Prvi in najbolj osnoven nasvet – neznane pošte ne odpirajte in nanjo ne klikajte. Zveni preprosto, a je zaradi narave sporočil, ki skušajo v nas vzbuditi čustveno reakcijo, to izredno težko. Ko namreč dobite e-sporočilo z naslovom "Vaš bančni račun je ugrabljen!" ali pa "Imamo vaše gole fotografije!" ali "Mama, potrebujem pomoč!", namreč odreagirate čustveno in ne pomislite, ali je sporočilo zanesljivo.
Pri tem je ključno, da sporočila
ne odpirate, razen če ste stoodstotno prepričani, da prihaja od znanega pošiljatelja in da pošiljatelju ustreza tudi vsebina. Na srečo so strategije
zlonamernih pošiljateljev večinoma zelo
očitne.
Težava pri zlonamerni pošti je namreč, da lahko že samo z
odpiranjem sporočila
sprožite nalaganje
zlonamerne kode, ki nato okuži našo napravo, ukrade podatke oziroma naredi drugo škodo. Ker se to zgodi brez vašega vedenja oziroma avtomatično, tega običajno sploh
ne opazite, dokler ni prepozno.
Pri tem povzročite dvojno škodo – ker se zlonamerna sporočila najbolj pogosto širijo po e- naslovih, ki jih imate v svojih e-poštnih imenikih, pri prejemnikih ustvarite občutek, da so pošto dobili od znanega pošiljatelja, kar še dodatno poveča možnosti uspešne prevare. Skratka, pošto
pregledujte umirjeno in
ne klikajte na
neznana oziroma
sumljiva sporočila. Nekateri ponudniki spletne pošte že sami zaznajo večino škodljivih e-poštnih sporočil in jih sistemsko izbrišejo ali pa prestavijo v posebno mapo.
Pri tem so vam lahko poleg spletnih e-poštnih storitev v pomoč tudi
protivirusni programi, ki vas dodatno
varujejo. Čeprav se nanje ne bi smeli brezpogojno zanašati, vseeno opravljajo koristno delo odstranjevanja sporočil in okuženih priponk v njih.
Kljub previdnosti se lahko zgodi, da svojo napravo z virusom okužite s klikom na priponko ali povezavo v elektronski pošti. V takšnem primeru nemudoma prekinite povezavo računalnika z internetom in poženite posodobljen antivirusni program, ki mora biti predhodno posodobljen. Posvetujte se s strokovnjaki; na voljo so vam tudi naši svetovalci za tehnično pomoč.