Vsebina košarice

Vaša košarica je prazna.

Cena

Otrokov čas pred zaslonom naj bo kakovosten

Bi se o vsebinah, ki jih gleda vaš otrok, posvetovali s pediatrom? V priročniku Smernice za uporabo zaslonov pri otrocih in mladostnikih lahko preberemo, da to storijo le vsaki dvajseti starši.

Najpogosteje sprašujejo, kdaj lahko postane otrok lastnik zaslona, kako nadzorovati njegovo uporabo, preprečiti zlorabe in zmanjšati škodljive vplive.

Poleg časa, ki ga otroci preživijo pred zasloni, sta pomembna tudi vsebina na zaslonih in način rabe zaslonov. Raba zaslonov v prostem času je lahko tudi koristna.

Kakovost vsebine je pomembna

Vprašanje o tem, kako tehnologije in zasloni vplivajo na razvoj otroka, je pereče že dlje časa. Veliko je pomislekov, saj tudi pediatri izpostavljajo, da imata pretirana in prezgodnja raba zaslonov pri otrocih škodljive učinke, kot so težave v razvoju govorno-jezikovne komunikacije, težave s pozornostjo oziroma hiperaktivnostjo pa tudi kratkovidnost.

»Če se morate stuširati in bo otrok 20 minut gledal televizijo, je to čisto v redu. Ni dokazov, da bi to kakorkoli škodilo njegovemu razvoju. Toda če želite, da je to izobraževalna izkušnja, morate skupaj z otrokom gledati zaslon in spraševati globlja, večplastna vprašanja, da se resnično vključite v to medijsko izkušnjo.« Dr. Sarah Lytle, direktorica ozaveščanja in izobraževanja na Inštitutu za možganske znanosti Univerze v Washingtonu

Hkrati pa ima ta skrajnost tudi drugo plat. Nekatere študije so pokazale, da se lahko predšolski otroci s pomočjo kakovostnih televizijskih programov učijo pisanja, računanja, tujih jezikov in socialnih veščin.

Pomembno je tudi, ali otrok vsebino gleda v spremstvu staršev in ali se o njej pogovarja. Pozitiven učinek naj bi imela že sama prisotnost staršev ob gledanju zaslonov, tudi če molčijo.

Shutterstock 305052698
Zasloni so torej lahko koristen pripomoček. Koristno je, če s pomočjo zaslonov ohranjamo pomembne družabne stike ali če čas pred zasloni izkoristimo za izobraževanje in raziskovanje. To lahko vključuje brskanje po spletnih straneh, igranje spletnih iger ali gledanje izobraževalnih posnetkov. Vsebine naj bodo vedno prilagojene najmlajšemu članu pred zaslonom.

Kakšne so dobre vsebine za otroke

Nacionalne smernice za rabo zaslonov pri otrocih in mladostnikih kot dobre opredeljujejo vsebine, ki so:

  • starosti primerne;

  • izobraževalne;

  • v idealnem primeru interaktivne;

  • pozitivne in spodbujajo otrokovo kreativnost in domišljijo;

  • brez pretiranih vizualnih in zvočnih učinkov;

  • brez (prikritega) oglaševanja;

  • brez zasvojitvenih elementov, kot je samodejno predvajanje naslednje vsebine;

  • spoštljive do zasebnosti uporabnikov.

Pomembno je, da otrokom pokažemo prednosti uporabe interneta, zaslonov oz. mobilnih naprav. Kot pozitivno uporabo lahko štejemo tudi, kadar zaslone uporabljamo za ohranjanje družabnih stikov (npr. videoklici z babico, ki živi daleč stran).

Varen Splet Naprave Hero

Kako zaščititi otroke pred grožnjami spleta?

S storitvijo Varen splet lahko na vseh napravah v omrežju blokirate neželene spletne vsebine in tako otroku omogočite varno brskanje po spletu.

Koliko časa lahko otrok preživi pred zaslonom

Smernice za uporabo zaslonov pri otrocih in mladostnikih, ki so jih v okviru priporočil za starše pripravili slovenski pediatri skupaj s strokovnjaki Logout in Safe.si, svetujejo, da otrok od 2. do 5. leta zaslon uporablja manj kot eno uro na dan in to v navzočnosti staršev.

Časovna priporočila slovenskih pediatrov za uporabo zaslonov v prostem času

Do 2 leti2-5 let6-9 let10-12 let13-18 let
BREZ ZASLONOVMANJ OD 1 URE NA DAN (narašča s starostjo)DO 1 URE NA DANDO 1,5 URE NA DANDO 2 URI NA DAN
Otrok potrebuje polno pozornost staršev in čim več očesnega stika.Otrok naj bo pred zaslonom le v spremstvu staršev.Samostojna uporaba zaslonov naj bo le izjema (npr. delo za šolo).Starši naj se pogovarjajo o otrokovih aktivnostih pred zasloni in jih v dogovoru z njim tudi spremljajo.Z mladostnikom se je treba redno pogovarjati o njegovih aktivnostih pred zasloni.

Pomembno je tudi, da sta o rabi tehnologije in zaslonov starša usklajena.

»Starša, ki se lahko dogovorita in uskladita glede pravil, povezanih z zasloni, vzameta otroku to breme in pritisk in mu omogočita konsistentna sporočila glede tega, kako naj se vede. Otroku naj povesta, kaj od njega pričakujeta, in postavita meje, saj meje in rutina za otroka pomenijo stabilnost in mu dajo občutek varnosti.« Logout, Neusklajenost staršev v vzgojnih prijemih na področju rabe zaslonov